Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

KISAH GILA KELUARGA COLT


    Kisah yang berlaku di Australia ini bermula pada tahun 2010 apabila Jabatan Kebajikan Keluarga dan Masyarakat negara itu telah menerima laporan tentang sekumpulan kanak-kanak di sebuah kawasan perkampungan Boorowa di mana mereka didapati tidak bersekolah serta disyaki menjadi mangsa pengabaian. Susulan daripada laporan itu, pihak berwajib tersebut telah melakukan pemeriksaan di kawasan berkenaan yang dikelilingi dengan longgokan sampah tersebut didapati mempunyai dua buah bangsal, dua buah khemah dan dua buah karavan.

    Apa yang lagi menjijikkan, kawasan yang menjadi tempat tinggal sebuah keluarga itu tidak mempunyai sebarang bilik mandi dan tandas. Perkara ini sekaligus menyebabkan kawasan tersebut menjadi sangat berbau akibat tanah yang dipenuhi dengan air kencing dan najis. Mungkin dalam bahasa yang lebih mudah, kawasan yang sangat kotor itu memang tidak sesuai untuk dijadikan sebagai tempat tinggal. Soal kanak-kanak tersebut, mereka semua berpakaian kotor dan berkaki ayam sewaktu ditemui. Ada antara yang mereka kelihatan malu dan mempunyai masalah pertuturan. Apa yang pasti dengan kanak-kanak itu, kesemua mereka memang memerlukan rawatan perubatan kesihatan dengan kadar segera. Pada masa sama, lelaki dan wanita dewasa di kawasan tersebut yang dipercayai sebagai ibu bapa kanak-kanak terbabit telah diminta untuk membersihkan tempat tinggal mereka itu.

    Antara langkah terawal yang dilakukan oleh pihak berwajib terhadap semua kanak-kanak yang berusia dari 5 hingga 15 tahun tersebut adalah meletakkan mereka di bawah jagaan rumah kebajikan. Hasil pemeriksaan mendapati hampir kesemua mereka mempunyai masalah kelewatan pertuturan dan perkembangan. Lebih menyedihkan, mereka yang turut mengalami masalah kekurangan zat makanan juga tidak tahu menahu tentang perkara asas kehidupan seperti kepentingan untuk mandi, cara memberus gigi, fungsi ubat, peranan polis dan sebagainya. Pihak berwajib seterusnya telah melakukan ujian pemeriksaan DNA terhadap kanak-kanak itu susulan terdapat kesan kecacatan genetik pada telinga dan masalah penglihatan yang mereka alami. Keputusan ujian DNA itu ternyata telah benar-benar mengejutkan ramai pihak.

    Semua kanak-kanak tersebut rupa-rupanya adalah hasil hubungan sumbang mahram ibu bapa mereka. Hubungan yang terjalin antara bapa dengan anak, adik-beradik, bapa saudara dengan anak saudara perempuan, ibu saudara dengan anak saudara lelaki dan datuk dengan cucu. Nama keluarga sumbang mahram yang melakukan perbuatan sumbang mahram selama empat generasi ini hanya dikenali dengan samaran sebagai puak Colt. Keluarga Colt ini terdiri daripada tujuh orang adik-beradik yakni lima orang wanita dan dua orang lelaki. Mereka adalah Rhonda, Charlie, Cherry, Betty, Frank, Paula dan Martha. Seperkara harus diketahui, nama-nama ini adalah sekadar nama samaran dengan nama sebenar mereka tidak pernah didedahkan kepada umum. Ibu bapa mereka pula bernama Tim dan June yang juga merupakan pasangan adik-beradik. June bagaimanapun telah meninggal dunia pada tahun 2001 disusuli dengan kematian Tim pada lapan tahun berikutnya.

    Kes ini kedengaran jijik bukan? Kelakuan sumbang mahram sekeluarga yang dilakukan secara turun-temurun. Bukan satu generasi akan tetapi empat generasi! Mengikut fakta, Tim merupakan bapa kandung kepada sebahagian daripada anak Martha, Betty dan Rhonda. Berbalik dengan cerita kanak-kanak tersebut, mereka mendakwa selalu melakukan aksi sentuhan seksual antara satu sama lain. Bayangkanlah, budak lelaki berusia 9 tahun melakukan hubungan seksual dengan anak saudara perempuannya yang berusia 5 tahun. Lagi gila, pendedahan daripada budak perempuan berusia 8 tahun yang telah melihat dengan mata sendiri bagaimana Martha dan Charlie berhubungan seks.

    Pada tahun 2018, beberapa anggota keluarga Colt telah menerima beberapa jenis pertuduhan sebelum menerima hukuman penjara dari tempoh tiga ke empat tahun. Ingat, bukan semua mereka yang didapati bersalah. Ada juga antara mereka yang digugurkan pertuduhan disebabkan kekurangan bukti daripada pihak pendakwaan. Pihak mahkamah juga tidak membenarkan kanak-kanak daripada keluarga Colt untuk tidak berhubung antara satu sama lain sehingga mereka berusia 18 tahun.

Catat Ulasan for "KISAH GILA KELUARGA COLT"